location

asiakaspalvelu@jipisannointi.fi
0108304100

clock

ma-pe klo 10-15

Usein kysyttyä

Olen juuri ostanut asunnon. Mitä dokumentteja toimitan isännöitsijätoimistolle?

Asiakaspalvelumme merkitsee Teidät asunnon omistajaksi, kun olemme saaneet seuraavat dokumentit:

  • Jos käytit välittäjää, yleensä kiinteistönvälittäjät toimittaa dokumentit isännöitsijälle.
  • Kopio kauppakirjasta, varainsiirtoverotodistuksesta ja osakekirjasta (jossa näkyvät siirtomerkinnät). Lisäksi omat yhteystiedot ja huoneiston asukastiedot.
Olen juuri muuttamassa. Mitä minun pitää tehdä ensimmäisenä?

Onnea uuteen kotiin!

  1. Tee muuttoilmoitus DVV:lle/postille, isännöintitoimistoon ja talohuollolle. Meille voit tehdä ilmoituksen kätevästi sähköisellä lomakkeella: Tee muuttoilmoitus
  2. Hanki kotivakuutus
  3. Siirrä tai tee uusi sähkösopimus uuteen osoitteeseesi suoraan sähköyhtiön kanssa
  4. Rekisteröidy Huoneistotieto.fi -kanavan käyttäjäksi, mikäli taloyhtiösi on sen ottanut käyttöönsä
  5. Selvitä vesimittarin lukemat ja ilmoita aloituslukemat isännöintitoimistoon.
Kuka vaihtaa nimen oveen ja postilaatikkoon tai avaa oven, jos unohdan avaimet?

Näissä tapauksissa Sinua palvelee oman taloyhtiösi talohuolto. Oven avaamisesta talohuolto voi laskuttaa hinnastonsa mukaisesti.

Missä tapauksissa otan yhteyttä talohuoltoon?
  • Vikatapauksissa, esimerkiksi kun hana tiputtaa tai viemäri ei vedä
  • Vahinkotapauksissa, jos havaitset vaikka vesivuodon
  • Puhtaanapitoon, talvikunnossapitoon tai piha-alueen hoitoon liittyvissä asioissa
  • Muissa käytännön asioissa, kuten saunavuorot jne.
Missä asioissa isännöintitoimiston asiakaspalvelu voi auttaa minua?

Asiakaspalvelumme pyrkii auttamaan kaikissa tilanteissa joko itse tai ohjaamalla sinut eteenpäin oikean tahon suuntaan. Pääsääntöisesti asukkaan tai osakkaan kannattaa olla yhteyksissä isännöitsijätoimistoon seuraavissa asioissa:

  • Kun haluat tehdä asunnossasi remonttia, tarvitset autopaikan, teet muuttoilmoituksen, asiasi liittyy vastikemaksuihin tai irtisanot vuokra-asunnon (vain vuokratalot).
Suunnittelen kotiini remonttia. Mitä pitäisi muistaa?

Ennen remontin aloittamista pitää tehdä muutostyöilmoitus, että taloyhtiön hallitus on perillä talon asioista ja että remontti kirjautuu huoneistosi tietoihin. Tee muutostyöilmoitus nettisivujemme lomakkeen kautta. Suuremmista muutostöistä tai remonteista, jotka voivat vaikuttaa viemäri-, käyttövesi-, sähkö-, lämmitys- ja ilmanvaihtojärjestelmiin, on aina tehtävä ilmoitus. Samoin kiinteiden sähköjohtojen muutostyöt, vesieristeisiin tai kantaviin väliseiniin mahdollisesti vaikuttavat muutokset kuuluvat ilmoitettaviin remontteihin. Remontin voi aloittaa vasta, kun taloyhtiö on hyväksynyt muutostyöilmoituksen. Rakennuslupaa vaativan muutostyön voi aloittaa vasta, kun taloyhtiö on hakenut ja saanut viranomaiselta rakennusluvan. Muutostyössä on huomioitava sekä taloyhtiön että lupaviranomaisen ehdot.

Pientä pintaremonttia, kuten tapetointia tai maalausta voi tehdä ilman ilmoituksia. Samoin kaappeja, hyllyjä, väliovia, kodinkoneita tms. saa vaihtaa, niin kauan kuin ne eivät vaikuta vesierityksiin, viemäröintiin, ilmanvaihtoon tai sähköjärjestelmiin.

Joissain tapauksissa asunnossa joudutaan teettämään asbestikartoitus. JIP Isännöinniltä saa tilattua sekä asbestikartoituksen tai voimme hoitaa puolestasi koko remontin avaimet käteen -periaatteella. Voit aina kysyä neuvoa tai lisätietoa asiakaspalvelustamme. Ota yhteyttä!

Mistä voin tilata isännöitsijäntodistuksen tai muita taloyhtiön asiakirjoja?

JIP Isännöinnin nettisivujen etusivulta löytyy asiakirjatilaus -painike, josta pääset tilaamaan tarvitsemasi asiakirjat.

Mikä on huoneistotieto.fi -kanava? Mitä se sisältää ja miten sinne pääsee?

Huoneistotieto.fi on osakkaan, asukkaan, taloyhtiön ja isännöitsijän yhteinen sähköinen alusta.

Huoneistotiedossa hoituvat mm. huoneiston tietoihin liittyvät toimet, omien maksujen seuranta, monipuoliset viestintätoiminnot, taloyhtiön tiedot ja asiakirjat, kirjanpitoraportit, sähköiset allekirjoitukset ja tilintarkastus. Palvelua voi käyttää tietokoneen lisäksi mobiililaitteilla lataamalla huoneistotieto.fi -sovelluksen.

Sinunkin osakkaana tai asukkaana kannattaa selvittää onko oma taloyhtiösi ottanut jo Huoneistotiedon käyttöönsä ja sen jälkeen rekisteröityä käyttäjäksi. Asioiden hoito tapahtuu järjestelmässä nykyaikaisesti, laadukkaasti, ajasta ja paikasta riippumattomasti. Tervetuloa mukaan!

Naapuri häiritsee elämääni, mitä teen?

Normaalit elämisen äänet kuuluvat taloyhtiön arkeen eikä niistä tarvitse ilmoittaa kenellekään. Kannattaa myös tutustua taloyhtiön järjestyssääntöihin ja muihin ohjeisiin.

Vakavista, akuuteista järjestyshäiriöistä ja ympäristöä tai asukkaita vaarantavasta käytöksestä on syytä ilmoittaa poliisille. Ilmoitathan tällaisissa tapauksissa myös isännöitsijälle tilanteesta kirjallisesti.